英國的歌手眾多,有的是靠包裝而起的偶像派、有的是老牌歌手、有的是搖滾樂手轉為流行歌手、有的是才子型的。老牌歌手、搖滾樂手和才子型的魅力無法擋,總令人一張接一張地買。說到才子型歌手,有些具有雙重身分,譬如Eric Clapton, 他是搖滾樂手,也是才子型的,又譬如Sting,他早期在The Police中算搖滾樂手,後來單飛又變成才子型的流行歌手。
Sting單飛後不久的兩三張專輯我都很喜歡,時間大概是1990-1994年,其中我覺得最有意思的歌曲大概就屬"Fields of Gold", "They Dance Alone"還有"when We Dance",這三手都是慢板情歌,除了"They Dance Alone"之外,都是談情說愛的。不過這談情說愛的本領也很高強,怎麼可能直接說「你愛我、我愛你,你不愛我我就把殺了」?
因此我最喜歡的也是其中歌詞的婉轉迂迴。
這可不是代表婉轉迂迴的歌詞比較有深度,只不過這幾首的旋律實在不適合太直接的示愛。如果要說哪一首又是我最喜歡的,一定是"Fields of Gold".
我聽一首歌,一定先聽旋律,再來才聽歌詞,常常有某首歌曲我一開始沒印象,後來因為歌詞深度才愛上的。"Fields of Gold"即屬此類。
當然旋律也很棒,其實編曲的格式很固定,都是有節拍的顫音連續,沒想到這樣也能交織成一首歌曲。

圖片就是這張專輯,除了我上面說的這三首都有外,另外也很推薦"Moon Light in Bourbon Street, Russians", "Englishman in New York",

Fields of Gold
in the album "Fields of Gold: The Best of Sting 1984-1994"
first published in 1994
words & music by Sting

You'll remember me when the west wind moves
Upon the fields of barley
You'll forget the sun in his jealous sky
As we walk in the fields of gold

So she took her love
For to gaze awhile
Upon the fields of barley
In his arms she fell as her hair came down
Among the fields of gold

Will you stay with me, will you be my love
Among the fields of barley
We'll forget the sun in his jealous sky
As we lie in the fields of gold

See the west wind move like a lover so
Upon the fields of barley
Feel her body rise when you kiss her mouth
Among the fields of gold
I never made promises lightly
And there have been some that I've broken
But I swear in the days still left
We'll walk in the fields of gold
We'll walk in the fields of gold

Many years have passed since those summer days
Among the fields of barley
See the children run as the sun goes down
Among the fields of gold
You'll remember me when the west wind moves
Upon the fields of barley
You can tell the sun in his jealous sky
When we walked in the fields of gold
When we walked in the fields of gold
When we walked in the fields of gold










arrow
arrow
    全站熱搜

    mrspresley 發表在 痞客邦 留言(0) 人氣()